Pogadanki o rzeczach – filiżanka cz. 1

(Wychowawczyni stawia na stole filiżankę ze spodkiem. dzieci robią spostrzeżenia i odpowiednie uwagi).

– Które z was ma filiżankę w domu ? Czy taką samą ? używacie ? Dlaczego używasz filiżanki, a nie spodka? Jedno z was niech naleje wody do filiżanki, drugie do spodka i przejdzie przez pokój. Co się stało? Ze spodka wylewa się woda, dlaczego? Bo filiżanka jest głęboka, boki jej są wysokie, a spodeczek jest płytki, brzegi ma niskie i dlatego woda wypływa.

– Powiadam, że kawę, herbatę będziemy nalewać do filiżanek, a na cóż spodeczek jest potrzebny ? (Wychowawczyni daje dziecku filiżankę pełną wody i poleca przejść kilka kroków, potem drugiemu daje tę samą filiżankę, ale ze spodkiem. Pozostałe dzieci uważają, które z dzieci, niosących filiżankę, szło prędzej i dlaczego?)

– Słusznie Wacio szedł powoli, bo nie chciał, by woda rozlała się na podłogę, a Józia mogła iść prędzej, bo wiedziała, że chociażby parę kropelek wylała, to zostaną na spodku. Teraz domyślacie się, poco każda filiżanka ma swój spodek. To jakby siostra i brat. Spodeczek powiada: „nie martw się, siostrzyczko, nie zawalasz podłogi, ani stołu, ani ubrania, bo ja zatrzymam kropelki, które opuścisz”. A siostrzyczka powiada: „wiesz, braciszku, że gdy jesteś przy mnie, daleko pewniej się czuję, a przy tym zdaje mi się, że gdy jesteśmy razem, wyglądamy ładniej i poważniej”.