Pogadanki o rzeczach – śnieg cz. 2

Przynosimy miskę śniegu. Dzieci dotykają, biorą go do ręki, toczą kulę, wtykają głęboko patyczek i wyprowadzają wnioski, że śnieg składa się z małych gwiazdeczek, że jest biały, że się błyszczy, że topnieje i zamienia się w wodę.

Śnieg i ogień. Stwierdzić (na mocy doświadczeń), co się stanie ze śniegiem, który postawimy przy ogniu? Do rondelka włożyć trochę śniegu i potrzymać nad ogniem, po chwili zdjąć, pokazać wodę, przekonać się, że jest zimną. Skąd się wzięła?

Śnieg i woda. Do szklanki wody włożyć śniegu – pływa. Jest lżejszy od wody. Wkrótce ilość śniegu zmniejsza się: śnieg rozpuszcza się w wodzie, jak cukier. Woda jest cieplejsza od śniegu, ciepło wody rozpuszcza śnieg.

Smak śniegu. Jeżeli weźmiemy trochę czystego śniegu do ust, poczujemy zimno. Czy ma jaki smak?

Ćwiczenie dotyku. Rozdać dzieciom trochę śniegu. Zimno. Zaczekać chwilę: śnieg topnieje. Która część śniegu najprędzej topnieje ? Ta, która dotyka naszego ciała, dlaczego?