Pogadanki przyrodnicze – kura cz. 1

Materiał pomocniczy: żywa kura, na ziemi trochę ziaren, przygotowanych kartofli, nieco piasku i miseczka z wodą. Na wsi dzieci mogą przyjrzeć się kurom na podwórzu.

Pierwsze zapoznanie się dzieci z kurą ograniczy się na obserwacji: będą śledzić jej ruchy, rodzaj i sposób jedzenia, sposób picia wody, rozgrzebywanie piasku. Wychowawczyni Weźmie kurę na ręce i pozwoli dzieciom dotykać jej upierzenia (długie i sztywne pióra na ogonie i skrzydłach i małe na całym ciele), dzióba, pazurków, twardej skóry na nogach, a także pozwoli każdemu dziecku wziąć ją do rąk, by poznało ciężar jej ciała.

Interwencja wychowawczyni przy tych obserwacjach jest zbyteczna. Jedynie tylko skierowuje uwagę dziecka na mocny dziób kury, którym tak uderzała o ziemię, zabierając ziarno i na grube palce, opatrzone mocnymi pazurami, którymi posługiwała się, grzebiąc w piasku (dzieci opowiadają o kurach, które mają u siebie).

Obrazek kury i koguta lub rysunek na dużej tablicy. Porównanie kury żywej z tą, jaką mają na obrazku (co do upierzenia). Co powiesz o kogucie, czy zupełnie podobny do kury? (Długie ładne piórka na ogonie, grzebień i ostrogi u nóg).

One Comment
  1. Reklama
    |