Pogadanki przyrodnicze – ryby cz. 4

W stawie jest sześć rybek, ile razy na nie spojrzę, widzę zawsze, jak inaczej pływają, np. raz widziałam, że dwie rybki płynęły razem, za niemi trzy, a gdzieś daleko była jedna, wychowawczyni poleca, żeby każde dziecko kolejno inaczej umieściło owe sześć rybek, np. przy każdym brzegu stawu po jednej, a w środku dwie; 6 rybek, płynących jedna za drugą itp.

Teraz ja będę rysowała: 2 rybki są pod powierzchnią, ile ich jest na dnie stawu? 2 i 3 rybki pod powierzchnią, ile odpłynęło itp. ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie.

Obraz stawu z rybami i innymi stworzeniami wodnymi. (Parę dni później). Obraz wywołuje przypomnienia wiadomości o rybie z dni poprzednich. Rozmowa o pożywieniu ryby. Co może dla siebie znaleźć w stawie: rośliny wodne, larwy owadów, ikrę żabią, kijanki, małe rybki.

Rozmowa może być zakończona nauką wiersza, piosenką tub też opowiadaniem odpowiednim.

Praca zbiorowa. Na osobnym stoliku, lub też na Ziemi w spokojnym miejscu pokoju dzieci urządzają staw z piasku lub gliny. Każdy da swój pomysł, by ten staw ożywić : jedne wymodelują ryby, żaby, kijanki, żuki; inne wytną i wymalują ważki i umieszczą na gałązce, wetkniętej do piasku; jeszcze inne – kaczki, bociany, pliszki, ktoś powtyka trawy i rośliny dokoła stawu, ktoś zrobi łódkę, ktoś wioślarza i t. p. Praca ta może trwać tydzień i więcej, aż dzieci wyczerpią swoje pomysły.

One Comment
  1. Reklama
    |