W polu cz. 1

Szumi z cicha grusza — Szumi w złotem polu;

Świerszczyk gra na skrzypkach, — Siedząc na kąkolu.

Roje muszek brzęczą, —; Żar słoneczny spływa,

A kłosy się smucą, — Ze już idą żniwa.

Obrazek. — Wychowawca wywołuje mniejsze lub mniej rozwinięte dzieci i zachęca je do wymienienia przedmiotów, które widzą na obrazku. Starsze dzieci mogą wymienić miejsce, środowisko, porę roku, miesiąc.

– A teraz ja pokażę te rzeczy na polu, których nie dopatrzyłyście. Ten kwiatek, co tu rośnie w zbożu, nazywa się kąkoł. Czy znacie go? (należy pokazać). A na nim siedzi świerszcz i woła: „Czik-czik-czik-czik!‘‘ Każde z was pewno nieraz słyszało. A ludzie mówią, że gra na skrzypkach, pewno dlatego, że wciąż porusza swoimi długimi nóżkami, jak smyczkiem.

Te kropeczki – to muszki, które się zwykle unoszą nad solem. A kto zgadnie, co to za drzewo ? Jedno z was dobrze powiedziało – grusza. Pewna pani tak ładnie o tym polu powiedziała, posłuchajcie. (Wychowawczyni mówi z pamięci wiersz, wskazując przedmioty, o których jest mowa). Powiem raz jeszcze, jeżeli wam się podoba. Chcielibyście się nauczyć? Bardzo słusznie, ja się też nauczyłam, bo mi się ten wiersz podobał. Będę mówiła głośniej, a wy powtarzajcie za mną trochę ciszej, ale wyraźnie, żebym mogła każdego usłyszeć i zrozumieć. (Wychowawczyni powtarza całą pierwszą zwrotkę trzy razy). Teraz wy powtarzajcie głośniej a ja ciszej.